Dom z garażem czy garaż wolnostojący – za i przeciw obu rozwiązań
Garaż jest niezwykle przydatny dla każdego właściciela samochodu. Stanowi skuteczne zabezpieczenie pojazdu przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, co doceniamy zwłaszcza w okresie zimowym. Budując dom jednorodzinny, musimy zdecydować, czy wolimy mieć garaż wbudowany w jego bryłę czy też wolnostojący. W tym artykule przedstawiamy zalety i wady obu rozwiązań.
Garaż w bryle budynku – czy warto?
Garaż wkomponowany w bryłę budynku – w piwnicy czy na poziomie parteru?
Decydując się na garaż w bryle domu, możemy zdecydować się na strefę garażową w piwnicy lub na poziomie parteru. Oba rozwiązania mają swoje słabe i mocne strony. Garaże zlokalizowane pod ziemią wymagają podpiwniczenia domu, co podnosi koszty budowy, ale z drugiej strony zapewnia oszczędność powierzchni. Trzeba jednak uważać, by wjazd do takiego garażu nie był wybudowany zbyt stromo, w przeciwnym razie domownicy mogą mieć problem, aby swobodnie wprowadzać i wyprowadzać pojazd. Garaż zlokalizowany poniżej poziomu gruntu to również spore ryzyko zalewania pomieszczenia podczas intensywnych opadów deszczu. W związku z tym może być konieczne zaprojektowanie i montaż skutecznego systemu odprowadzania wody.
Z kolei decydując się na garaż na poziomie parteru, będziemy musieli się liczyć ze zmniejszeniem powierzchni mieszkalnej, ale koszt budowy garażu będzie niższy. Co więcej, takie garaże czasami psują wygląd fasady budynku (aby tak się nie stało, szczególnie istotne jest, by odpowiednio dobrać bramę garażową – musi być estetyczna i wizualnie pasować do całej elewacji domu, drzwi wejściowych, ram okiennych itp.). Wszystko tak naprawdę zależy od naszych indywidualnych potrzeb oraz od budżetu, jakim dysponujemy.
Zalety garażu wkomponowanego w bryłę domu
W przypadku garażu stanowiącego jedną całość z bryłą budynku, niewątpliwą zaletą jest estetyka. Cały dom wygląda wtedy nowocześnie, a wszystkie jego elementy są ze sobą spójne. Domownicy mają łatwy dostęp do garażu, zarówno z budynku, jak i z zewnątrz. Szczególnie przy brzydkiej pogodzie docenia się fakt, że można wsiąść do samochodu bez konieczności wychodzenia na podwórko. Istotną kwestią jest także oszczędność miejsca na działce, co liczy się zwłaszcza, gdy mamy małą powierzchnię posesji.

Garaż w bryle budynku
Bezpośrednie połączenie domu z garażem oznacza zmniejszenie kosztów budowy, bo w bryle budynku niektóre ściany czy fundamenty będą zarówno fragmentem części mieszkalnej, jak i garażu. Garaż połączony z domem nie będzie też potrzebował osobnego dachu, bo powyżej znajduje się strop pierwszego piętra budynku czy ewentualnie poddasza. Kolejnym powodem, dla którego garaż w bryle budynku będzie tańszą opcją, jest brak konieczności tworzenia osobnego projektu, podczas gdy budowa garażu wolnostojącego może w niektórych przypadkach wymagać projektu budynku oraz uzyskania pozwolenia na budowę.
Zobacz: Garaż podziemny w domu – budowa, wady i zalety
Jakie wady ma garaż w bryle budynku?
Budowa domu z garażem może w niektórych przypadkach powodować zmniejszenie powierzchni mieszkalnej budynku (dotyczy to głównie garażu znajdującego się na poziomie parteru). Garaż w bryle budynku jest bardziej narażony na zalanie, a wyjazd z niego może być utrudniony (chodzi tu o garaże lokalizowane poniżej poziomu gruntu).
Stosunkowo dużą wadą budowy garażu w bryle budynku jest możliwość przedostawania się spalin do wnętrza domu. Aby temu zapobiec, konieczny będzie efektywny system wentylacyjny. Równie ważna jest dobra izolacja termiczna całego budynku, w przeciwnym razie przez garaż mogą nam uciekać duże ilości ciepła. Bardzo istotna jest szczelność drzwi oddzielających garaż od reszty domu. Pewną uciążliwością dla domowników bywa poza tym głośny dźwięk pracującego silnika, gdy ktoś wjeżdża lub wyjeżdża z garażu – przeważnie słychać go w całym budynku.
Garaż wolnostojący – za i przeciw
Jakie mocne strony ma garaż wolnostojący?
Zaletą budowy garażu wolnostojącego jest możliwość wyboru niemal dowolnej jego lokalizacji na działce (oczywiście z uwzględnieniem obowiązujących przepisów budowlanych). Nie musimy go stawiać w tym samym czasie, co dom. Jeżeli budowa domu pochłonęła większość naszego budżetu, garaż zawsze możemy dostawić potem, gdy znów coś odłożymy. Należy jedynie pamiętać o wizualnym dopasowaniu garażu do domu.
Projekty domów z garażami w bryle budynku często wymuszają budowę garażu o ograniczonych rozmiarach, w przypadku garażu wolnostojącego nie mamy tego problemu. Jego powierzchnia ograniczona jest jedynie dostępnością miejsca na działce oraz koniecznością dostosowania się do obowiązujących przepisów budowlanych (np. większy garaż wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, mniejszy tylko zgłoszenia).
W przypadku garażu wolnostojącego odpada nam również problem ciepła umykającego z domu przez to pomieszczenie. Możemy więc zaoszczędzić na ociepleniu. Poza tym nie ma ryzyka, że w części mieszkalnej domu czuć będzie spaliny albo słychać głośne hałasy związane z użytkowaniem samochodu.

Wiata garażowa przy domu
Garaż wolnostojący – słabe strony
Jeśli projekt domu nie uwzględnia budowy garażu, trzeba będzie wybudować go osobno, co wiąże się z koniecznością dopełnienia pewnych formalności i nierzadko z dodatkowymi kosztami. O ile powierzchnia garażu nie przekroczy 35 m², wystarczy dokonać zgłoszenia budowy, gdy jest ona większa, konieczne będzie już uzyskanie pozwolenia na budowę.
Pamiętajmy też, że w przypadku dysponowania nieruchomością gruntową o niewielkich rozmiarach budowa garażu wolnostojącego może się okazać po prostu niemożliwa. Istnieją specyficzne przepisy budowlane, których należy przestrzegać – w grę wchodzi konieczność zachowania m.in. odpowiedniej odległości od granicy działki. W praktyce powoduje to, że na niektórych posesjach zwyczajnie nie ma już miejsca na dodatkowy budynek.
Może się też okazać, że zostaniemy zmuszeni do rezygnacji z budowy garażu wolnostojącego, bo będziemy chcieli inaczej wykorzystać dostępną na naszej działce powierzchnię. Garaż wolnostojący można spróbować zastąpić wiatą garażową, jednak nie zapewnia ona tak skutecznej ochrony samochodu przed różnymi niesprzyjającymi czynnikami, jaką daje budynek tradycyjnego garażu.
Koszty budowy garażu wolnostojącego z reguły są wyższe niż gdy pomieszczenie na samochód ma znajdować się w bryle budynku mieszkalnego. Potrzebne są przecież zupełnie odrębne ściany fundamentowe i wszystkie cztery ścianki. Garaż będzie ponadto wymagał osobnego zadaszenia. Chcąc zachować estetykę na działce, wiele osób decyduje się wybudować garaż wolnostojący murowany, wizualnie pasujący do domu. To również podnosi koszty, ale czasami nie można sobie pozwolić, by cała aranżacja posesji została popsuta przez niezbyt elegancki blaszak.
Garaż wolnostojący nie zapewni nam tej wygody, którą daje dom z garażem wbudowanym w bryłę. Chcąc wyprowadzić samochód, najpierw będziemy musieli wyjść na zewnątrz i pokonać drogę łączącą dom z garażem wolnostojącym. Podczas niesprzyjającej aury z pewnością będziemy na to narzekać.
Dom z garażem czy bez? Podsumowanie
Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy lepiej mieć dom z garażem czy bez niego. Wbudowane w bryłę budynku garaże są wygodne dla domowników, ich budowa wychodzi taniej i pozwalają dobrze wykorzystać przestrzeń działki, ale wymagają dobrej wentylacji oraz skutecznej izolacji termicznej.
Jeśli projekt domu nie zawiera wbudowanego garażu, możemy go dostawić (o ile działka jest wystarczająco duża). Wśród zalet tego rozwiązania w pierwszej kolejności należy wymienić brak zapachu spalin w przestrzeni mieszkalnej oraz hałasu związanego z użytkowaniem pojazdu. Niestety, przy budowie garażu wolnostojącego zwykle będziemy musieli się liczyć z większymi kosztami oraz nierzadko z koniecznością dopełnienia dodatkowych formalności.
Niektórzy mają garaż w bryle domu, a mimo to decydują się postawić dodatkowo garaż wolnostojący na działce. Przydaje się on jako pomieszczenie gospodarcze, np. do przechowywania sprzętu ogrodniczego, wyposażenia sportowego albo innych pojazdów (np. rowery, hulajnogi, deskorolki). Bywa też niezbędny, jeśli w domu pojawia się kolejny samochód, a projekt domu zakładał garaż na tylko jeden pojazd.