Jak złagodzić zjazd do garażu?
Odpowiednie nachylenie wjazdu ma kluczowe znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa i wygody podczas codziennego korzystania z garażu. W tym artykule podpowiemy, jaki jest optymalny kąt nachylenia wjazdu i przedstawimy odpowiednie rozwiązania problemu ze zbyt stromym zjazdem. Niestety nasze garaże często mają z tym problem.

Spis treści
Zbyt stromy zjazd do garażu
Zbyt strome nachylenie wjazdu do garażu może prowadzić do uszkodzeń podwozia samochodu. Przy trudnych warunkach pogodowych, zwłaszcza w okresie zimowym, stromy podjazd może prowadzić do wielu niebezpiecznych sytuacji.
Największym zagrożeniem jest śliska nawierzchnia zjazdu po opadach deszczu czy śniegu. Z tego powodu istotne znaczenie ma zabezpieczenie zjazdu przed oblodzeniami i zastosowanie rozwiązań zapewniających pojazdowi dobrą przyczepność.
Istotnym elementem są także systemy odwodnienia, zaprojektowane w strategicznych miejscach oraz odpowiedni dobór nawierzchni. Powinna ją cechować łatwość montażu, ale też dostosowanie do indywidualnych potrzeb użytkownika oraz wysoka przyczepność, nawet przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych.
WARTO WIEDZIEĆ
Maksymalne dopuszczalne nachylenie zjazdu do garażu indywidualnego to 25%. Wynika to z § 70 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Taki kąt nachylenia zjazdu jest i tak dość duży. Optymalne nachylenie zjazdu, dające komfort użytkowania, wynosi 10-15%.
Jesteś świeżo po zakupie garażu z blachy? Koniecznie sprawdź czy garaż blaszany trzeba zgłaszać oraz jak zakotwiczyć garaż blaszany?
Co zrobić, jeśli zjazd do garażu jest zbyt stromy?
- Zadbaj o prawidłowe odwodnienie stromego zjazdu. Skuteczny system odprowadzania wody jest niezwykle istotny dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowania. Najczęściej stosuje się drenaż w postaci koryt lub odwodnień liniowych, które zapobiegają gromadzeniu się wody opadowej. Projektując instalacje, które zbierają wodę, szczególną uwagę należy zwrócić na trwałość konstrukcji. Musi być odporna na duże obciążenia mechaniczne i wymaga regularnej konserwacji, zwłaszcza przed nadejściem zimy.
- Jeśli to możliwe, wykonaj spadki poprzeczne na zjeździe do garażu (wystarczy nachylenie 1-2%). Dzięki nim woda deszczowa będzie spływała na boki, zamiast do garażu.
- W bramie garażowej powinny się znaleźć specjalne uszczelki progowe, aby nie dochodziło do zalewania wnętrza.
- Zastosuj na powierzchni zjazdu materiał przepuszczający wodę, np. kostka brukowa ułożona z odstępami czy specjalne płyty ażurowe.
- Warto wykorzystać materiały wykazujące właściwości antypoślizgowe – zapewnią one bezpieczny wjazd i wyjazd, nawet przy bardzo trudnych warunkach atmosferycznych. Może to być np. beton szczotkowany, mata gumowa czy asfalt z posypką antypoślizgową.
- Zimą warto zastosować podgrzewanie zjazdu o dużym nachyleniu. Najskuteczniejszym rozwiązaniem będą elektryczne maty grzewcze, uruchamiane ręcznie lub automatycznie, gdy będzie zbyt niska temperatura i/lub zbyt wysoka wilgotność. Alternatywnym rozwiązaniem są rurki z glikolem, stosunkowo kosztowne pod względem instalacji, ale niedrogie w eksploatacji, jeśli w domu jest pompa ciepła.
- Przy oblodzeniach podjazdu można doraźnie stosować domowe, sprawdzone metody, takie jak posypywanie nawierzchni piaskiem, żwirem czy ewentualnie solą (ale tu trzeba być bardzo ostrożnym, aby nie zniszczyć nawierzchni).
Zobacz garaże wolnostojące w naszej ofercie oraz sprawdź nasz artykuł – jak urządzić garaż?

Pomysły na złagodzenie zjazdu do garażu
Jeśli nasze garaże maje już wybudowany wjazd, spadek można spróbować złagodzić. Jest na to kilka sposobów:
- Warto złagodzić zjazd do garażu wolnostojącego poprzez wydłużenie go. Na ograniczonej przestrzeni może to być trudne, ale w wielu przypadkach możliwe. Jeśli teren na to pozwala, warto zaprojektować łagodny podjazd w kształcie litery ,,L” lub ,,U”.
- Można wyprofilować wykonany podjazd tak, aby miał trzy poziomy nachylenia:
- Łagodny początek zjazdu (spadek 5-10%);
- Główna część zjazdu do garażu (spadek 20%);
- Znów łagodna część, w której zjazd łączy się z garażem (wypłaszczenie lub bardzo niewielki spadek, do 5%).W ten sposób uzyskamy bardziej funkcjonalny zjazd, po którym samochód będzie mógł łatwo wjeżdżać i zjeżdżać, bez ryzyka dla podwozia.
- Warto rozważyć możliwość obniżenia garażu lub podniesienia terenu przed zjazdem. Nawet niewielka zmiana poziomu posadzki może mieć duży wpływ na nachylenie. Podniesienie terenu przed wjazdem także znacząco zmniejsza różnicę wysokości.