Wiata garażowa przy domu – zalety względem garażu w budynku
Wiata garażowa to doskonała alternatywa dla garażu w budynku. Jakie są jej zalety i wady? Jak wypada w porównaniu z garażem? Na które z rozwiązań lepiej się zdecydować? Sprawdź!
Spis treści
Wiata garażowa przy domu
Wiata garażowa to obiekt, który świetnie sprawdza się w przypadku, gdy z różnych względów nie możemy lub nie chcemy mieć garażu pełnego. Czym jest taka wiata? To rozległe zadaszenie wsparte na filarach, a z punktu widzenia prawa budowlanego jest to szczególny rodzaj budynku naziemnego nieobudowany ścianami ze wszystkich stron, a nawet nieposiadający ich w ogóle. Konstrukcja wiaty garażowej jest lekka, dzięki czemu można ją zbudować w stosunkowo krótkim czasie i przy mniejszych nakładach finansowych niż w przypadku garażu. Ponieważ wiata nie ma bramy, samochód pod nią można zaparkować szybko i bezproblemowo. Budowla taka może pomieścić jeden samochód lub kilka samochodów, a dodatkowo może zawierać część rekreacyjną, jak taras z kominkiem lub pomieszczenie na narzędzia.
Estetycznie wykonana i dopasowana pod względem stylistycznym do budynku wiata garażowa zapewnia doskonały efekt wizualny, jednak oczywiście nie jest to jej główna funkcja. O jej wymiarach i lokalizacji będą decydować funkcje praktyczne. Obiekt taki należy postawić w miejscu umożliwiającym wygodny wjazd i wyjazd. Najlepiej więc wiata będzie się sprawdzać na linii bramy wjazdowej na posesję lub w niewielkim od niej odchyleniu. Prostopadłe ustawienie wiaty do wjazdu wymusi skręcanie samochodem pod kątem prostym, co będzie oznaczać konieczność wygospodarowania dużej ilości miejsca na terenie posesji, który pozwoli na wykonanie takiego manewru. Wiata garażowa to dobre rozwiązanie na wąską lub małą działkę, na której często nie ma miejsca na garaż. Dzięki niej nie trzeba będzie parkować pod gołym niebem.
Czy trzeba mieć pozwolenie na wiatę garażową?
Wiata garażowa bez pozwolenia na budowę. Kilka słów o przepisach
Zanim zabierzemy się za projekt wiaty garażowej, musimy zapoznać się z odpowiednimi przepisami. Zgodnie z Prawem budowlanym (art. 29 ust. 1 pkt. 2) nie trzeba uzyskiwać pozwolenia na budowę wiaty garażowej o powierzchni zabudowy nieprzekraczającej 35 m². Zamiar takiej budowy należy jednak zgłosić właściwemu organowi. Warto w tym miejscu dodać, że wspomniane wymiary powierzchni są wystarczające do wygodnego parkowania jednego auta. Istnieje tu jednak jedno zastrzeżenie. Na posesji nie może być więcej niż dwa takie obiekty na każde 500 m². Art. 29 ust. 1 pkt. 2c mówi, że nie wymagają pozwolenia również wiaty, których powierzchnia zabudowy nie przekracza 50 m², jednak i tu mamy jeden warunek. Zasada dotyczy wiat usytuowanych na działce z budynkiem mieszkalnym lub na działce przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe. W takim przypadku łączna liczba wiat garażowych na danej działce nie może przekraczać dwóch na każde 1000 m² powierzchni posesji.
Kiedy jest potrzebne pozwolenie na budowę wiaty garażowej?
Wydawać by się mogło, że wiata garażowa bez pozwolenia nie powinna więc sprawić nam większych kłopotów. Trzeba tu jednak zaznaczyć, że nie istnieje definicja ustawowa wiaty garażowej, a ponadto w przepisach spotkać można aż trzy różne określenia na taki typ obiektu (wiata, garaż otwarty, zadaszone miejsce postojowe). Jak łatwo się domyślić, przepisy prawa budowlanego mogą więc w tym względzie podlegać różnej interpretacji. Może się zdarzyć, że urząd odrzuci zgłoszenie dotyczące zamiaru budowy wiaty i poinformuje o konieczności złożenia wniosku o pozwolenie na budowę. Przed przystąpieniem do wzniesienia wiaty trzeba też sprawdzić zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, upewniając się, że taka zabudowa jest dopuszczalna. Podsumujmy: jeśli poniżej przedstawione warunki dotyczą naszej planowanej wiaty, będziemy musieli wystąpić z wnioskiem o pozwolenie na budowę, które składa się we właściwym dla danego miejsca starostwie:
- Powierzchnia naszej wiaty będzie przekraczać 50 m².
- Planowana wiata garażowa ma stanąć w miejscu publicznym.
- Wiata będzie w jakikolwiek sposób wpływać na nieruchomość sąsiada (na przykład będzie zbyt mała odległość wiaty garażowej od granicy działki).
- Wiata garażowa będzie przeznaczona dla większej ilości samochodów osobowych niż jeden,
- Plan obejmuje wybudowanie na powierzchni 1000 m² więcej niż dwóch wiat.
Jakie informacje i załączniki powinny się znaleźć we wniosku o pozwolenie na budowę?
- Plan zagospodarowania terenu zawierający aktualną decyzję o lokalnych warunkach zabudowy.
- Oświadczenie o posiadaniu prawa do dysponowania nieruchomością w celach budowlanych.
- 4 egzemplarze projektu budowlanego zatwierdzonego przez osobę z uprawnieniami budowlanymi. Projekt powinien zawierać dokumenty przeciwpożarowe i sanitarne, a także szereg dodatkowych pozwoleń i uzgodnień, jeśli dotyczy.
Wiata garażowa przy domu – zalety i wady względem garażu
Budowa garażu niekiedy jest niemożliwa i wzniesienie wiaty garażowej jest w takim przypadku jedynym rozwiązaniem, na przykład na małej działce. Taka budowla nie tylko pozwoli nam zyskać wygodne miejsce parkingowe, ale też umożliwi znaczne oszczędności. Na przykład budując wiatę garażową, nie musimy wykonywać odpowiednio wytrzymałej podłogi na gruncie, ani odpornej na ścieranie posadzki. Ponadto, nie będziemy ponosić żadnych wydatków związanych z budową fundamentów i ścian, a także z ich wykończeniem, zarówno w środku, jak i na zewnątrz. Nie będziemy też ponosić kosztów zakupu i montażu okien. Brama garażowa, konieczna w przypadku garażu, to kolejny spory wydatek, który w przypadku wiaty nie ma miejsca. Czego więc potrzebujemy, chcąc zbudować wiatę garażową?
- Drewno konstrukcyjne,
- Materiał na zadaszenie (w najprostszych wiatach stosuje się zadaszenie z poliwęglanu lub blachy trapezowej),
- Beton na stopy fundamentowe,
- Ażurowe ściany,
- Posadzka.

Nowoczesna wiata garażowa
Decydując się na budowę wiaty garażowej, wystarczy ustabilizować grunt pod podbudową z kruszywa i wykonać nawierzchnię z betonowych płyt lub kostek. Podłoże pod wiatę można nawet tylko wybetonować albo utwardzić pasy jezdne pod koła samochodu przy pomocy betonowych elementów. Wiata zabezpiecza samochód przede wszystkim przed słońcem, opadami atmosferycznymi, a także przed spadającymi liśćmi lub sokami drzew. Niekiedy wystarczy więc zbudować obiekt, który będzie przykrywał ażurowy dach, po którym pną się pnącza, jak po pergoli. Wiata garażowa może być zbudowana jako wiata przyścienna lub wolno stojąca. Jak widać, budowa wiaty garażowej jest ciekawym rozwiązaniem, które warto wziąć pod uwagę, ponieważ jej wzniesienie będzie dużo tańsze i mniej pracochłonne niż budowa garażu. Dla porównania, solidna, dwustanowiskowa wiata wolnostojąca z dwuspadowym dachem wyposażona w pomieszczenie gospodarcze na narzędzia i sprzęty ogrodowe lub akcesoria samochodowe kosztuje w przybliżeniu tyle, ile jednostanowiskowy, drewniany lub murowany garaż.

Wiata garażowa z panelami fotowoltaicznymi
Jakie jeszcze czynniki warto wziąć pod uwagę, porównując wiatę garażową i tradycyjny garaż?
- Prosta konstrukcja w przypadku wiaty oznacza mniejsze prawdopodobieństwo błędów wykonawczych niż w przypadku garaży.
- W sklepach można kupić gotową wiatę do samodzielnego montażu.
- Zadaszenie wiaty chroni samochód nie tylko przed słońcem i przed opadami deszczu, ale też przed mrozem. Jeśli zaparkujemy pojazd pod wiatą w czasie mrozu, nie będziemy musieli skrobać rano szyb.
- Wiata garażowa sprawdza się jako miejsce na letnie garden party.
- Ażurowa wiata garażowa nie zajmuje tyle miejsca i nie przytłacza działki tak, jak tradycyjny garaż o tej samej powierzchni.
- Biorąc pod uwagę względy estetyczne, możemy wykorzystać wiatę jako efektowny element dekoracyjny, zwłaszcza jeśli jej ażurowe ściany lub ściany domu porosną pnącza.
- Wiata garażowa to dobre rozwiązanie, jeśli mamy ograniczony budżet i nie chcemy inwestować w najtańszy blaszany garaż.
- Jeśli po pewnym czasie zdecydujemy się na budowę garażu, wiatę możemy zdemontować i wykorzystać w funkcji altany ogrodowej.
- W przypadku wiaty garażowej nie uzyskamy tak skutecznej ochrony przed działaniem warunków atmosferycznych, jak w przypadku garażu.
- Garaże dwustanowiskowe i jednostanowiskowe mogą nam służyć za schowek. Gwarantują bezpieczne i suche miejsce, w którym podczas zimy możemy przechowywać narzędzia, sprzęty ogrodnicze (jak kosiarka), sprzęty sportowe czy opony. Wiata garażowa nie daje takiej ochrony.
Budowa wiaty garażowej
Wiatę garażową projektuje się niekiedy jako podcień obok domu i wówczas osłonięta jest nadbudówką poddasza lub takim samym dachem, jak cały budynek mieszkalny, na przykład pokrytym gontem bitumicznym albo dachówką. Taka budowla, ustawiona odpowiednio przy bryle domu domu, może stanowić atrakcyjne wykończenie, a przy tym ściany zewnętrzne domu stanowią jej naturalne granice. Konstrukcja wiaty najczęściej wykonana jest z drewna i stali. Drewniana konstrukcja jest łatwiejsza do wykonania. Potrzebujemy tu drewnianych, sosnowych słupów (kwadratowych lub okrągłych) o przekroju 8 lub 10 cm, zaimpregnowanych metodą ciśnieniową i pomalowanych lakierobejcą, by były odporne na działanie warunków zewnętrznych. Szczególną uwagę należy zwrócić na dolne części słupów, ponieważ są one najbardziej narażone na działanie wilgoci. Przed montażem warto zanurzyć je w emulsji asfaltowo-kauczukowej, zapewniającej dodatkową powłokę ochronną.
Poszczególne elementy wiaty łączy się ze sobą przy użyciu łączników stalowych lub złączy ciesielskich. Z kolei do montażu najlepiej nadają się gwoździe ocynkowane, ponieważ nie powodują one powstawania rdzawych zacieków w kontakcie z wodą. Sztywność całej konstrukcji zwiększą skośnie umocowane w narożach krótkie belki. Zobaczmy jeszcze, jakie minimalne wymiary powinna mieć wiata garażowa, a jakie garaż. Jakie wymiary wiaty garażowej?
- Minimalne wymiary wiaty garażowej to 2,3 x 5,0 cm (11,5 m²),
- Minimalne wymiary garażu na jedno stanowisko: 2,7 x 5,5 m (14,85 m²).
Skąd wynikają te różnice? Przegroda ze słupami ogranicza w znacznie mniejszym stopniu przestrzeń wewnątrz niż ściany garażu. Nie krępuje też ruchów podczas wsiadania i wysiadania z samochodu.
Jak zbudować wiatę garażową krok po kroku?
Zanim przejdziemy do budowy wiaty garażowej, musimy dopełnić szeregu formalności związanych z procesem uzyskiwania pozwolenia na budowę lub ze zgłoszeniem zamiaru budowy obiektu (wbrew pozorom wiata garażowa bez pozwolenia na budowę również wymaga wielu starań w urzędach). Kiedy jednak uzyskamy zielone światło i będziemy mieli pewność, że nasza budowla nie zostanie uznana za samowolę budowlaną, możemy przystąpić do wznoszenia wiaty garażowej. Jak wygląda jej budowa krok po kroku? Przedstawiamy wszystkie etapy w dużym skrócie. Przede wszystkim zabetonowujemy stopy fundamentowe. Wyznaczamy ich położenie, kopiemy dołki w ziemi i układamy w nich dziesięciocentymetrową warstwę chudego betonu. W kolejnym kroku wykonujemy szalunek z desek pod stopy, a następnie w każdym z nich układamy zbrojenie w postaci stalowych prętów związanych strzemionami. Pręty wypuszczamy ze stóp fundamentowych i łączymy ze stalowymi podstawami słupów. W czasie, gdy beton tężeje, umieszczamy słupy w szalunkach.
A oto kolejne kroki budowy wiaty garażowej:
- Pionowo ustawione słupy wiążemy u góry belkami oczepowymi.
- Do belek oczepowych mocujemy krokwie, o które oprzemy pokrycie dachu wiaty, na przykład z blachy albo z wielkowymiarowych arkuszy płyt falistych z włóknocementu.
- Na wiacie garażowej wykonujemy orynnowanie.
Należy też odpowiednio przygotować podłoże, na którym będzie stał samochód, a najlepszym rozwiązaniem będzie wykonanie podbudowy. Usuwamy wierzchnią warstwę gruntu próchniczego i w tym miejscu układamy podbudowę z grubego kruszywa. Utwardzamy je zagęszczarką mechaniczną. Jeżeli nasza podbudowa będzie miała około 20-30 cm, należy ją wykonywać warstwami. Na takim miejscu wykonujemy podsypkę z piasku lub pospółki o grubości około 5 cm i układamy na niej nawierzchnię, którą może stanowić kostka brukowa albo płyty betonowe. Jeśli mamy działkę o stabilnym, nośnym, przepuszczalnym gruncie, możemy zdecydować się na parkowanie samochodu bezpośrednio na gruncie. Warto zadbać o to, by miejsce do parkowania było nieco wyniesione ponad terenem i miało spadek na zewnątrz, co pozwoli na swobodny odpływ wody.