Co na podłogę w garażu – najlepsze materiały na posadzkę

Garaż to miejsce, w którym się dzieje. Parkujący samochód, ciężkie przedmioty, drobne wypadki przy majsterkowaniu, a czasem także narażenie na zalewanie wodą – podłoże musi wiele znosić na co dzień, dlatego trzeba wybrać takie, które nie ulegnie szybkiemu zniszczeniu.

W tym artykule podpowiadamy, jakie materiały mogą być wykorzystane na posadzkę w garażu, jak powinno wyglądać przygotowanie powierzchni pod nią oraz czym wykończyć podłogę, aby zapewnić jej większą wytrzymałość i dodatkowo zabezpieczyć ją przed niszczycielskimi czynnikami.

Co na podłogę w garażu

Posadzka do garażu – jaką wybrać?

W przypadku podłogi w garażu szczególnie ważne jest, jakie wybierzemy tworzywo. Powierzchnia powinna mieć dużą odporność na ścieranie, niskie temperatury, znaczne obciążenie, uszkodzenia mechaniczne, wilgoć i różnego rodzaju zabrudzenia, w tym substancjami chemicznymi. Nie może też sprawiać problemów w utrzymaniu czystości.

Kwestie estetyczne oczywiście też są ważne, ale należy pamiętać, że w przypadku pomieszczenia typowo użytkowego (a takim bez wątpienia jest garaż) to sprawa drugorzędna. Przyjrzyjmy się kilku rodzajom tworzyw, z których najczęściej wykonuje się posadzki.

Najpopularniejsze rozwiązanie na posadzki – beton

Bardzo często podłoga w garażu tworzona jest z betonowej wylewki, najczęściej o grubości od kilku do kilkunastu centymetrów, choć zdarzają się nawet podłoża z trzydziestocentymetrowej warstwy betonu. Zasadniczo, jest to jeszcze twardsze tworzywo niż posadzka z wylewki cementowej. Może być dodatkowo zbrojone.

Czasami beton to grunt rodziny, a czasami właściwą podłogę wylewa się dopiero na nim. Istotne jest, by użyć betonu odpowiedniej klasy, najlepiej pochodzącego z cementowni – na podłoże do garażu sprawdzi się C16/20 – C20/25. Należy zwrócić uwagę, żeby posadzka miała niewielkie nachylenie (2-3%) w kierunku instalacji odprowadzającej wodę (np. kratki spustowej). Podłogę w garażu trzeba też dobrze wygładzić.

Popularnym rozwiązaniem przy wykończeniu wnętrz są masy samopoziomujące, które po wylaniu tworzą równą, gładką powierzchnię, niewymagającą już dodatkowego wyrównania. To gotowe suche mieszanki wytwarzane na bazie cementu lub anhydrytu, do których dodaje się specjalne substancje upłynniające.

Należy pamiętać, że masy samopoziomujące nie mogą być stosowane w przypadku podłogi ze spadkiem. Niestety, w garażu, zwłaszcza takim znajdującym się nieco poniżej poziomu gruntu, pewne nachylenie podłoża w kierunku korytka odwadniającego jest koniecznością, aby uchronić pomieszczenie przed zalewaniem w czasie bardzo intensywnych opadów.

Do największych zalet betonu należą bardzo wysoka odporność na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne, a także niepochłanianie wody. Czyszczenie takiej podłogi również nie powinno sprawiać problemów.

Wadami mogą być stosunkowo wysoki koszt wykonania posadzki i pracochłonność takiego rozwiązania. Oczywistym aspektem jest również estetyka, która w przypadku betonu pozostawia wiele do życzenia.

Posadzka betonowa w garażu

Posadzka w garażu z masy cementowej

Posadzka z masy cementowej to rozwiązanie o podobnych zaletach i wadach, co beton. Możemy użyć zwykłej masy lub wykorzystać gotowe suche mieszanki samopoziomujące, charakteryzujące się dużym stopniem odporności, zwłaszcza na ścieranie oraz ściskanie. Ta druga opcja nadaje się tylko na podłogę w garażu, dla której nie przewidziano nachylenia.

Jeśli użyjemy wysokiej jakości masy cementowej samopoziomującej, posadzka nie będzie wymagała dodatkowego wykończenia. Najzwyklejsze wylewki cementowe dobrze jest pomalować lub dokonać impregnacji.

Masa cementowa to przeznaczona do rozrobienia z wodą mieszanka cementu portlandzkiego oraz piasku w stosunku 1:3. Można ją skomponować samodzielnie lub kupić gotową w sklepach z artykułami budowlanymi. Podkład cementowy powinien mieć minimalną grubość 4 cm (wówczas konieczne jest zbrojenie siatką).

Wylaną masę należy zatrzeć i wygładzić, a przez tydzień regularnie nawilżać posadzkę wodą. Aby podłoże z masy cementowej uzyskało swój najwyższy stopień wytrzymałości, musi upłynąć mniej więcej miesiąc od jego wylania.

Posadzka żywiczna (epoksydowa) w garażu

Wykonuje się ją z żywicy epoksydowej, a dzięki dodatkowi odpowiednich drobin kruszywa kwarcowego nawierzchnia taka zamienia się w posadzkę antypoślizgową (podobny efekt uzyskamy poprzez pokrycie podłogi specjalną farbą). Dla uzyskania ciekawego efektu dekoracyjnego można dodać kolorowy piasek kwarcowy.

Posadzki epoksydowe cechują się wieloma zaletami, najważniejszymi są łatwość ich utrzymania w czystości, duża wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne, brak spojeń, dobre właściwości tłumiące hałas i znaczne możliwości kształtowania nawierzchni.

Masy żywiczne rozprowadza sią na nawierzchni cementowej za pomocą wałka malarskiego, pędzla lub pacy. Każda warstwa musi być pozostawiona do wyschnięcia i utwardzenia na co najmniej dobę. Przed przystąpieniem do prac zastanówmy się jednak, czy na pewno jesteśmy w stanie wykonać posadzkę żywiczną we własnym zakresie. To zadanie dosyć skomplikowane, wymagające wiedzy i pewnego doświadczenia, w związku z tym często zlecane fachowcom.

Na rynku dostępne są również preparaty zawierające inne żywice niż epoksydowe – metakrylowe, winyloestrowe, poliuretanowe. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, jednak w garażu najlepiej sprawdzą się posadzki epoksydowe, które mają szczególnie wysoką trwałość.

Wylewanie żywicy

Posadzka żywiczna w garażu

Płytki gresowe na posadzki w garażu

Gres w postaci płytek powstaje z prasowanej i wypalanej w wysokiej temperaturze kamionki szlachetnej. Charakteryzuje go duża wytrzymałość i bardzo niska nasiąkliwość, parametry są pod tymi względami zdecydowanie lepsze niż w przypadku płytek ceramicznych.

Na posadzkę w garażu musimy wybrać płytki gresowe o odpowiedniej klasie ścieralności PEI (co najmniej 3 klasy, a optymalna będzie 5, która ma zdecydowanie najlepsze parametry do miejsc bardzo intensywnie eksploatowanych). Istotna jest również twardość płytek wyrażona w skali Mohsa. Do garażu powinniśmy wybrać 6-8 stopień, płytki o niższych parametrach raczej nie będą wystarczająco odporne na mróz i uszkodzenia mechaniczne.

Gres szkliwiony czy też porcelanowy, mimo walorów wizualnych, nie będzie dobrym wyborem na podłogę w intensywnie eksploatowanym pomieszczeniu, gdyż szybko mógłby się zniszczyć. Postawmy na płytki nieszkliwione lub techniczne, mające powierzchnię antypoślizgową. Unikajmy tych najcieńszych, które mogą pęknąć pod ciężarem, np. parkującego samochodu.

Odpowiednio dobrane płytki gresowe wykazują wysoką odporność na ścieranie, niskie temperatury i wiele innych czynników, które regularnie oddziałują na podłogę w garażu. Gres łatwo utrzymać w czystości, choć istnieje tendencja do gromadzenia się zanieczyszczeń w miejscach spojeń (aby temu zapobiec, warto zadbać o dobre fugi, najlepiej epoksydowe).

Kładąc gres, używajmy kleju przeznaczonego do klejenia płytek układanych na zewnątrz (ma większą elastyczność niż zwykłe kleje do klinkieru czy płytek ceramicznych, dzięki czemu nasze kafelki będą bardziej odporne na duży nacisk, lepiej chronione przed pękaniem). Gdy upłyną 2 dni od położenia gresu, powierzchnia będzie gotowa, by po niej stąpać.

Układanie płytek gresowych w garażu

Układanie płytek gresowych w garażu

Płytki ceramiczne w garażu

Podłoga ceramiczna w garażu w większości przypadków nie będzie najlepszym wyborem. Takie kafelki, choć niewątpliwie ładnie wyglądają, mają na ogół zbyt słabe parametry, aby nie ulec zniszczeniu w tak wymagającym pomieszczeniu. Płytki ceramiczne lepiej ułożyć w garażu na ścianach, ale zastanowić się nad inną posadzką.

Podłoga w garażu z klinkieru

Płytki klinkierowe powstają z wyselekcjonowanych rodzajów gliny, która nadaje im charakterystyczne kolory – najczęściej spotkamy różne odcienie szarości, brązu lub biel. Kafelki mogą przybierać różne kształty, poza standardowymi prostokątnymi czy kwadratowymi występują też np. sześciokątne.

Na rynku znajdziemy ponadto ogromną różnorodność faktur, poziom nasiąkliwości czy grubość płytek. W garażu i innych pomieszczeniach technicznych nie zaleca się jednak używania kafelków w jasnych odcieniach, ze względu na widoczność wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń osadzających się na nich.

Kafle z klinkieru niemal dorównują wytrzymałością gresowi, są odporne na zginanie, a w skali Mohsa osiągają 6 poziom twardości. Do garażu posadzka klinkierowa musi wykazywać ponadto duży stopień plamoodporności (4-5), antypoślizgowości (dobrze jest wybrać parametr R10) oraz odporności na zanieczyszczenia chemiczne (najlepsze będą płytki klinkierowe klasy A).

Podłoga w garażu wykonana z płytek klinkierowych może być zatem zarówno przyjemnym dla oka, jak i funkcjonalnym rozwiązaniem. Dobrze izoluje akustycznie, jest łatwa do utrzymania w czystości, wytrzymuje niskie temperatury i nie niszczeje pod wpływem wody czy substancji chemicznych.

Klinkier na podłodze

Klinkier na podłodze

Jaka grubość posadzki z płytek?

W garażu posadzka musi wytrzymać znaczne obciążenia. Na ogół nie tylko parkujemy tam samochód, ale też ustawiamy wiele ciężkich sprzętów i mebli. Grubość płytki na taką podłogę powinna wynosić co najmniej 7-8 mm. Jeżeli zamierzamy przechowywać w garażu naprawdę duże auta czy inne masywne przedmioty, zdecydujmy się na 10-12 mm.

Przygotowanie podłoża pod podłogę garażu

Zanim pokryjemy powierzchnię podłogi ostatnią warstwą wykończeniową, pamiętajmy o właściwym przygotowaniu podłoża. Posadzkę należy przeszlifować, aby pozbyć się niepożądanych substancji, takich jak mleczko cementowe, które jest delikatną, podatną na uszkodzenia warstwą cementu pojawiającą się na skutek wypływania z masy betonowej nadmiaru wody (jeśli na którymś etapie dolano jej zbyt wiele).

Po szlifowaniu nawierzchnię trzeba odkurzyć, przemyć wodą i zostawić do wyschnięcia. W kolejnym etapie zabezpieczamy powierzchnię, np. przeźroczystą żywicą epoksydową. Po takim zagruntowaniu na beton można już kłaść różnego rodzaju powłoki. W garażu dobrym pomysłem może okazać się także zastosowanie izolacji termicznej oraz warstwy zabezpieczającej przed wilgocią.

Wykończenie podłogi garażowej – jakie farby i impregnaty wybrać do zabezpieczenia posadzki?

Impregnacja posadzki sprawia, że cechuje ją niska nasiąkliwość a czyszczenie nie sprawia trudności. Impregnaty stosowane na beton to najczęściej przeźroczyste preparaty akrylowo-silikonowe lub epoksydowe. Wystarczy je nanieść pędzelkiem albo wałkiem bezpośrednio na powierzchnię betonowej podłogi w garażu, nie ma konieczności uprzedniego zagruntowania.

W niektórych przypadkach jedna warstwa impregnatu jest wystarczająca, ale na ogół warto zaimpregnować dwa razy (zachowajmy odstęp jednej doby). Nawierzchnia powinna być impregnowana ponownie po upływie ok. 3 lat.

Malowanie podłogi wykonujemy, aby odświeżyć jej wygląd, ale także zmniejszyć jej stopień nasiąkliwości. Zrobienie tego we własnym zakresie nie jest trudne, jednak nie można zapomnieć o wcześniejszym dokładnym wyczyszczeniu i wysuszeniu posadzki.

Dobrym pomysłem jest również gruntowanie. Jeśli nawierzchnia jest mocno zniszczona, widać w niej wyraźne ubytki, konieczne jest zastosowanie wyrównującej zaprawy (np. z mieszanki żywicy epoksydowej z piaskiem kwarcowym lub drobniejszą od niego mączką kwarcową). Malujemy na ogół kilka razy, zachowując odstęp jednego dnia pomiędzy poszczególnymi warstwami.

Mając do czynienia z posadzką betonową, używajmy farb uretanowo-alkidowych, epoksydowych czy też akrylowych. Należy malować nimi uprzednio zagruntowane podłoże, a najlepiej także kilkunastocentymetrowy pas ścian przy podłodze garażu.

Podsumowanie

Wykonanie odpowiedniej posadzki w garażu to sprawa bardzo ważna i wcale niełatwa. Na szczęście, na rynku występuje naprawdę dużo materiałów o zróżnicowanym składzie i parametrach, dzięki którym można stworzyć podłogę do zadań specjalnych.

Warto też skorzystać z pomocy fachowców, aby mieć pewność, że nie popełnimy błędów, które mogłyby później skutkować trudnościami w utrzymaniu posadzki w dobrym stanie, a nawet całkowitym jej zniszczeniem.